Creatief en kunstzinnig

Creatieve en kunstzinnige vorming vinden wij zeer belangrijke elementen in de persoonsvorming van kinderen. Daarom schenken wij op de 2e Daltonschool meer dan gemiddelde aandacht aan creatieve en kunstzinnige activiteiten tijdens de schoolperiode.

Beeldende vorming

Op de 2e Daltonschool hebben we een vakdocent voor beeldende vorming. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen tweewekelijks een tot anderhalf uur les van deze vakdocent. Deze lessen leiden vaak tot de meest prachtige kunstwerken, welke regelmatig worden tentoongesteld in de expositieruimte in onze Aula. De Hoedenshow door de groepen 8 is een jaarlijks terugkerend creatief hoogtepunt onder leiding van onze bevo-docent.

Muziek en theater

Voor muziek- en theaterlessen maken wij structureel gebruik van externe vakdocenten. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen professionele muzieklessen en de groepen 6 t/m 8 hebben jaarlijks een cyclus muziektheaterlessen welke leiden naar een prachtige voorstelling waarbij ook alle ouders welkom zijn.

Andere hoogtepunten

De unieke Daltonochtenden en de eindmusical zijn andere hoogtepunten binnen onze school op creatief gebied. En laten we de jaarlijkse 'Sinterklaasmusical' niet vergeten: een humoristisch hoogstandje gespeeld door een groep ouders voor al onze leerlingen (en een 'volwassen avondvoorstelling' voor de andere ouders).

Samenwerking met kunstinstellingen

Ook werken wij samen met diverse kunstinstellingen uit de stad zoals het Concertgebouw, diverse musea (o.a. het Rijks-, Van Gogh en Stedelijk), Theater De Krakeling en doen we o.a. ook mee aan de Monumentendag en de Kunstschooldag.